برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش اول

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 130
نویسنده پیام
zohreh1371 آفلاین

مدیرکل انجمن
ارسال‌ها : 1194
عضویت: 3 /5 /1392
محل زندگی: خرم آباد
سن: 20
شناسه یاهو: enayat_zohreh
تشکرها : 173
تشکر شده : 33
برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش اول
ظهور ویندوز 8 بزرگترین تحولی است که بعد از عرضه ویندوز 95 اتفاق افتاده است، بسیاری بر این باور بودند دنیای سیستم‌عامل‌ها شاهد یک جهش دیگر در زمینه سیستم‌عامل‌ها خواهد بود. اما در هنگام عرضه پیش نمایش و نسخه‌نهایی ویندوز 8 و به موازات آن ویندوز‌فون 8 همگان دریافتند، اظهار‌نظر مایکروسافت فراتر از آن چیزی بوده که تصور می‌شد. ویندوز 8 نه تنها سبک‌کاربری و استفاده از سیستم‌عامل ویندوز را تغییر داد، سبک طراحی و توزیع برنامه‌های کاربردی را نیز دگرگون ساخته است. به‌گونه‌ای که سبک جدیدی از برنامه‌ها و برنامه‌نویسی را که به‌نام سبک ویندوز 8، سبک مترو و نیز سبک مدرن هم معروف است، به دنیای نرم‌افزار معرفی کرد. شرکت مایکروسافت، سعی در متقاعد‌کردن برنامه‌نویسان و طراحان برای پیاده‌سازی برنامه‌های خود بر‌مبنای این سبک دارد. برنامه‌هایی که قابلیت اجرا روی ویندوز 8 و با کمی تغییر قابلیت اجرا روی ویندوز‌فون 8 را خواهند داشت. طراحی برنامه‌های محیط مترو، الگوهای خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، این برنامه‌ها فقط در محیط ویندوز 8 قابل ساخته شدن هستند و نمی‌توان آن‌ها را در ویندوزهایی مانند ویندوز 7 پیاده‌سازی کرد. همچنین، نمای بصری این برنامه‌ها نیز متفاوت از برنامه‌های دسکتاپی است که تابه‌حال با آن‌ها کار کرده و آن‌ها را طراحی کرده‌اید. بر‌ همین اساس، در این مقاله بر آن شدیم، تا نحوه ساخت برنامه‌های سبک ویندوز را به همراه تشریح ساختمان به‌کار رفته در آن‌ها به شما نشان دهیم. مفاهیمی که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، عبارتند از: توصیف کوتاهی از ویندوز 8 و بعضی قابلیت‌های ارائه شده در آن، نگاهی اجمالی به جدیدترین نسخه ارائه شده از ابزار برنامه‌نویسی Visual Studio 2012 و در‌نهایت، ساخت برنامه‌های محیط مترو بر مبنای الگوی Blank App(XAML)  و نحوه وارد‌کردن کنترل‌ها روی صفحه و پیکربندی آن‌ها.


ویندوز 8
جدیدترین نگارش سیستم‌عامل مایکروسافت در‌حوزه سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ویندوز 8 و در حوزه سرور ویندوز سرور2012 هستند. در زمان عرضه ویندوز 8 مایکروسافت اعلام کرد، پایدارترین و امن‌ترین ویندوز در‌اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اما به فاصله کوتاهی از این صحبت شرکت فرانسوی Vupen که در زمینه کشف و فروش رخنه‌های امنیتی فعالیت دارد، اعلام کرد که حفره‌هایی را در ویندوز 8 و مرورگر اینترنت اکسپلورر پیدا کرده است که از مکانیسم‌های امنیتی نظیر ASLR/DEP که از روش‌‌های مؤثر در جلوگیری از حملاتی مانند سرزیر بافر هستند، عبور کرده است. اما صرف‌نظر از مباحث حاشیه‌ای پیرامون ویندوز 8 تصمیم به عرضه ویندوز 8 به این نکته اشاره دارد که مایکروسافت تغییرات بنیادی را در نحوه ساخت و عرضه نرم‌افزارهای مبتنی‌بر این سیستم‌عامل برداشته است. از نقطه نظر کاربری‌، سبک سنتی جای خود را به سبک مدرن داده است. دکمه شروع یا بهتر بگوییم منوی شروع که در گوشه پایین سمت چپ ویندوز قرار داشت، اکنون بزرگتر شده و به‌نام صفحه شروع تغییر نام داده است. برنامه‌ها از تمامی فضای صفحه نمایش برای ارائه اطلاعات به کاربران استفاده می‌کنند. مواردی که به آن‌ها اشاره شد، تنها بخش کوچکی از هزاران تغییر اتفاق افتاده در ویندوز 8 است. زمانی‌که ویندوز 8 را روی کامپیوتر دسکتاپ نصب کرده و با حساب‌کاربری مایکروسافت یا به‌صورت محلی به آن وارد می‌شوید، نخستین صفحه‌ای که در مقابل شما قرار گرفته و شامل یک سری آیکون‌های بزرگ که به آن‌ها کاشی (Tile) گویند قرار می‌گیرد، صفحه شروع نام دارد. کاشی‌هایی که روی صفحه شروع قرار دارند، می‌توانند معرف برنامه‌های سبک مترو یا برنامه‌های سنتی باشند. شاخص‌ترین نمونه از برنامه‌های قرار گرفته روی این صفحه که بر‌مبنای ویندوز 8 طراحی گشته‌، مرورگر اینترنت اکسپلورر است. زمانی‌که روی آن کلیک کنید، برنامه در حالت تمام صفحه که از ویژگی شاخص برنامه‌های سبک مترو است باز می‌شود. نخستین نکته‌ای که در برنامه‌های سبک مترو ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند نبود دکمه Close یا بستن است دکمه‌ای که به‌طور سنتی در برنامه‌ها قرار داشت‌، اکنون حذف شده است. البته، نبود این دکمه هرچند در ظاهر کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما در باطن خود فلسفه ویژه‌ای دارد. به عبارت دیگر ساختار برنامه‌های ویندوز 8 به‌گونه‌ای است که نیازی به بسته شدن ندارند. هر چند می‌توانید از ترکیب کلیدهای Alt F4 برای بستن آن‌ها استفاده کنید. 

صفحه شروع 
شکل 1 صفحه شروع ویندوز 8 را نشان می‌دهد. هر‌چند ظاهر این صفحه ممکن است ساده به‌نظر آید، اما در برگیرنده تمامی امکاناتی است که به آن‌ها نیاز دارید، این امکانات اغلب به‌صورت غیرمستقیم در دسترس قرار دارند. کاشی‌هایی که در شکل 1می‌بینید، به‌صورت پیش فرض در زمان نصب ویندوز روی صفحه قرار می‌گیرند. زمانی‌که نخستین برنامه سبک ویندوز 8 خود را ساختید، کاشی مربوط به برنامه شما نیز در این صفحه قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از قابلیت‌های کلیدی ویندوز 8 اشاره می‌کنیم.




شکل 1


Charms: چارم‌ها از قابلیت‌های جدید معرفی شده توسط ویندوز 8 هستند(شکل2). چارم‌ها را می‌توان یک امکان دم‌دستی که در برگیرنده تنظیمات مختلف هستند، در‌نظر گرفت. روش چارم نه تنها در ویندوز بلکه در برنامه‌های سبک مترو نیز در دسترس هستند. کلیک راست ماوس چارم‌ها را به‌طور معمول، در بالا یا پایین صفحه نمایش ظاهر می‌سازد. محتوای قرار گرفته در چارم‌ها از یک‌سری فرامین اصلی تشکیل شده‌اند، که با استفاده از کنترل‌های قرار گرفته روی آن‌ها در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ویندوز 8 خود از یک چارم‌ها اصلی مشتمل بر 5 گزینه استفاده می‌کند. چارم ویندوز با فشار کلیدهای Windows C به‌صورت عمودی در سمت راست صفحه نمایش نمایان می‌شود. با استفاده از گزینه‌های قرار گرفته در این charm به تنظیمات مختلف ویندوز دسترسی خواهید داشت.




شکل 2


گزینه‌هایی که در چارم اصلی ویندوز قرار دارند عبارت است از:
 Search: یکی از موارد ارتقا یافته در ویندوز 8 است که در مقایسه با ویندوز 7 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. به‌طوری‌ که اکنون فراتر از یک جست‌وجوگر ساده ایفای نقش می‌کند. شاید گزینه Search در ویندوز 8 را به معنای واقعی خود بتوان یک جست‌وجوگر قلمداد کرد. به‌دلیل این‌که توانایی پیدا کردن هر آن چیزی را که نیاز دارید با ارائه امکانات ویژه در‌اختیارتان قرار می‌دهد. 
 Share: وظیفه به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را بر‌عهده دارد. 
Devices: در زمان اتصال دستگاه‌های جانبی به کامپیوتر کاربرد دارد. 
Setting: گزینه‌هایی در‌خصوص دسترسی به تنظیمات و پیکربندی‌های ویندوز، کنترل صدا‌، شبکه‌، خاموش و روشن‌کردن کامپیوتر و تنظیم روشنایی را در‌اختیارتان قرار می‌دهد. شاید از موارد عجیبی که در ویندوز 8 بتوان به آن اشاره کرد قرار گرفتن دکمه Power در این قسمت است که برای کاربران تازه‌وارد به دنیای کامپیوتر و ویندوز 8 پیدا کردن آن کمی سخت است. اما به‌نظر می‌رسد Settings مکان درستی برای دکمه Power باشد، به‌دلیل این‌که صفحه شروع فقط شامل برنامه‌های کاربردی است و نمی‌توان به یک‌باره دکمه‌ای را در کنار کاشی‌ها قرار داد. هر چند می‌توانید میانبرهایی را برای دکمه‌های راه‌اندازی دوباره و خاموش کردن کامپیوتر در صفحه شروع ایجاد کنید. 
چارم‌ در برنامه‌نویسی با کنترل App Bar در فایل‌های XAML تعریف می‌شوند. 
 Tile:  کاشی‌ها نماینده برنامه‌های کابردی نصب شده روی ویندوز8 هستند. (شکل3) کاشی‌ها وظیفه اجرای برنامه‌های کاربردی را به‌همراه قابلیت نمایش اطلاعات آنلاین دارند. کاشی‌های Weather/News نمونه‌ای از این موارد است. زمانی‌که روی یک کاشی کلیک می‌کنید، بسته به نوع طراحی برنامه کاربردی به یکی از دو حالت زیر اجرا می‌شود. در صورتی‌که برنامه به سبک مترو نوشته شده باشد، به‌طور مستقیم اجرا می‌شود. در این حالت از تمام موجودیت صفحه نمایش برای ارائه اطلاعات به کاربر استفاده می‌شود.




شکل 3


حالت دوم برنامه کاربردی سبک مترو نداشته باشد و به سبک سنتی ساخته شده است. در چنین شرایطی محیط Desktop بارگذاری شده و برنامه درون آن اجرا می‌شود. ویژوال استودیو نمونه‌ای از این موارد است که در محیط دسکتاپ اجرا می‌شود. 
 Page :Page یکی از مفاهیم جدید در ویندوز 8 است. برنامه‌های سبک مترو بسته به نوع کاربری می‌توانند از صفحات مختلفی تشکیل شده‌اند. یک برنامه می‌تواند از یک یا چند صفحه تشکیل شده باشد. برنامه‌هایی که از صفحات مختلف تشکیل شده‌اند، این امکان را به کاربران می‌دهند که در میان گروه‌ها و صفحات مختلف برنامه حرکت کرده و جزئیات مرتبط با هر عنصر و گروه را مشاهده کنند. یک برنامه می‌تواند بر مبنای یک الگوی ساده که از یک صفحه تشکیل شده ساخته شده یا در برگیرنده صفحات مختلفی که اجزای یک برنامه را تشکیل می‌دهند، طراحی شده باشد که این طراحی بر مبنای الگوهای Grid یا Split خواهد بود. 

تغییرات موازی با ویندوز 8 
1- نخستین نکته مثبت درباره ویندوز 8 توانایی اجرای برنامه‌های این سیستم‌عامل با کمی تغییر روی سیستم‌عامل ویندوز‌‌ فون 8 است. موضوعی که در گذشته به‌راحتی امکان‌پذیر نبود. اما به‌دلیل وجود هسته مشترک بین دو سیستم‌عامل اکنون شاهد طیف گسترده‌تری از برنامه‌ها برای سیستم‌عامل ویندوز‌ فون 8 خواهیم بود. البته، خود فروشگاه ویندوز‌ فون 8 برنامه‌های گسترده‌ای برای این سیستم‌عامل دارد، اما وجود هسته مشترک یک امتیاز مثبت برای ویندوز‌  فون 8  در مقایسه با رقبای سنتی خود یعنی iOS/Android به شمار می‌رود.  حال باید دید در میدان رقابت سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت تا چه حد مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت. سیستم‌عاملی که اکنون از پردازشگرهای چند هسته‌ای پشتیبانی کرده و امکانات بیشتری را در‌اختیار کاربران برای سفارشی‌سازی آن ارائه می‌دهد. 
2- از نقطه نظر برنامه‌نویسی اکنون شاهد ساخت برنامه‌هایی به دو سبک هستیم؛ نخست برنامه‌های کلاسیک یا همان برنامه‌هایی که در سیستم‌عامل‌های رایج مانند ویندوز 7 آن‌ها را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی پیاده‌سازی می‌کنیم و دسته دوم برنامه‌های نوشته شده به سبک مترو که ویژه ویندوز 8 هستند. همچنین، برنامه‌ها می‌توانند در هر دو حالت طراحی شده باشند. بارزترین نمونه این برنامه‌ها مرورگر اینترنت اکسپلورر است، که نسخه مترو آن در صفحه شروع اجرا می‌شود و نسخه دسکتاپ در محیط دستکاپ استفاده می‌شود. البته، نسخه دسکتاپ از تنظیمات بیشتری بهره می‌برد. 
3- برنامه‌نویسی دستگاه‌های لمسی یکی دیگر از سبک‌هایی است که اکنون پررنگ‌تر از گذشته دنبال خواهد شد و به‌دلیل معماری خاص این‌گونه دستگاه‌ها پیاده‌سازی برنامه‌های مبتنی ‌بر آن‌ها متفاوت خواهد بود.


Visual Studio 2012 
ویژوال استودیو ابزاری قدرتمندی است که طی سال‌های متمادی، توسط مایکروسافت در‌اختیار برنامه‌نویسان قرار داده شده است. با استفاده از IDE قدرتمند این محصول امکان طراحی انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های وب که توانایی اجرا روی پلتفرم‌های مختلف را دارند، در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. امکانات گسترده، ابزارهای پیشرفته دیباگ، آنالیز و اشکال‌زدایی برنامه‌ها، طراحی انواع مختلف الگوها، قابلیت ساخت و طراحی برنامه‌های مترو بر‌مبنای الگوها و زبان‌های مختلف که منابع ویژه‌ای را در‌اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهند، طراحی بصری برنامه‌های مترو با استفاده از XAML، سازگار بودن پروژه‌های ساخته شده در نسخه‌های مختلف نرم‌افزار با یکدیگر (حداقل هماهنگ بودن Visual studio 2012 با Visual Studio 2010 SP1) تنوع زبان‌های برنامه‌نویسی قرار گرفته درون این محصول برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ، وب، سرویس‌ها به‌همراه هزاران نکته دیگر از دلایل موفق بودن این محصول به‌شمار می‌رود.
 ویژوال استودیو 2012 جدیدترین نسخه ارائه شده این محصول با حفظ یکپارچگی پروژه‌های ساخته شده در visual studio 2010  SP1 با نسخه جدید به‌گونه‌ای که پروژه‌های که در این دو محیط باز می‌شوند، قابلیت رفت‌و برگشت در هر دو محیط را امکان‌پذیر می‌سازد، از پیشرفت‌های به‌کار رفته در طراحی نسخه جدید به‌شمار می‌رود. (البته، در این بین استثنا‌هایی نیز وجود دارد) به‌عبارت دیگر نسخه جدید تغییری در ساختار و فایل‌های اصلی یک پروژه ایجاد نمی‌کند، در نتیجه می‌توانید یک پروژه را در هر دو محیط مورد استفاده قرار دهید. پیاده‌سازی قابلیت مترو در نسخه جدید ویژوال استودیو پشتیبانی از ساخت برنامه‌های فروشگاه ویندوز، ویندوز‌فون 8 و قابلیت مفید و جدید اضافه شده به ویژوال استودیو به‌نام Simulator  اشاره کرد که امکان شبیه‌سازی ویندوز 8 را برای برنامه‌های ساخته شده بر‌مبنای همین سیستم‌عامل در اختیار طراحان قرار می‌دهد، درمورد نصب و استفاده از این محصول به چند نکته دیگر نیز باید اشاره کرد:
1- در صورت نصب Visual Studio 2012 روی ویندوز 8 توانایی استفاده از Window RT را که شامل کتابخانه و توابع لازم برای این سیستم‌عامل است، در‌اختیار خواهید داشت. 
2- برنامه‌نویسی Windows Store فروشگاه ویندوز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که با استفاده از آن برنامه‌نویسان امکان نوشتن برنامه‌هایی را خواهند داشت که برای فروش در‌اختیار دیگر کاربران قرار می‌گیرد. البته، ساخت و توزیع برنامه‌ها برای فروش از چند اصل پیروی می‌کند. به‌عنوان مثال، برنامه‌هایی امکان قرار‌گیری روی فروشگاه را خواهند داشت که دارای هماهنگی کامل با ویندوز 8 باشند. 
این امر به‌دلیل سازگار‌پذیرتر کردن برنامه‌های نوشته شده برای ویندوز 8 توسط مایکروسافت اتخاذ شده است. همچنین فروشگاه مجازی ویندوز همانند یک فروشگاه واقعی عمل کرده و از قسمت‌های مختلف که هر کدام دارای زیرگروه‌های مشخصی هستند، تشکیل شده است. زمانی‌که کاربری برنامه‌ای را برای خرید انتخاب می‌کند، فروشگاه درصدی از مبلغ فروش را دریافت کرده و مابقی را در‌اختیار طراحان یا شرکت سازنده قرار می‌دهد. 
3- ویندوز فون 8 یکی دیگر از گزینه‌هایی است، که فقط روی سیستم‌عامل ویندوز 8 قابل نصب است. در صورتی‌که اقدام به نصب Windows phone SDK روی ویژوال استودیو که در محیط ویندوز 7 نصب شده است کنید با پیغام خطا روبه‌رو خواهید شد. پکیج برنامه‌نویسی ویندوز‌فون 8 با حجم تقریبی 1.68 گیگابایت از سایت شرکت مایکروسافت قابل دریافت است. این بسته شامل کتابخانه‌ها و فایل‌هایی است که برای برنامه‌نویسی ویندوز فون به آن‌ها نیاز دارید. همچنین، شبیه‌ساز ویندوز‌فون‌8 نیز به شما در امر آزمایش برنامه‌ها بدون نیاز به متصل کردن دستگاه همراه کمک می‌کند. البته، برای استفاده از شبیه‌ساز ویندوز‌فون 8 پردازشگر مرکزی کامپیوتر باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در‌غیر این‌صورت، امکان استفاده از این شبیه‌ساز برایتان امکان‌پذیر نخواهد بود. اما همچنان توانایی ساخت برنامه‌های ویندوز‌فون را در‌اختیار خواهید داشت. 
4- آپلود به‌طور مستقیم پروژه‌ها به فروشگاه ویندوز از دیگر امکانات ارائه شده توسط ویژوال استودیو است(شکل4).




شکل 4


زمانی‌که تصمیم به آپلود کردن برنامه خود به فروشگاه دارید، ویژوال استودیو امکان ارسال مستقیم پروژه به فروشگاه را از طریق منوی Project گزینه Store و در‌نهایت Associate Your App در اختیارتان قرار می‌دهد. 
مراحل نصب ویژوال استودیو 2012 همانند گذشته به‌راحتی امکان‌پذیر بوده و روی ویندوز 8 و سیستم‌عامل‌های دیگر ویندوز قابل نصب است. کافی است فایل نصب را اجرا کرده مسیر و پارامترهایی که به آن‌ها نیاز دارید را تنظیم کرده و در نهایت روی دکمه Install کلیک کنید، تا عملیات نصب آغاز شود. شکل 5 گزینه‌های قابل نصب روی ویژوال استودیو را نشان می‌دهد.




شکل 5


بعد از نصب موفقیت‌آمیز ویژوال استودیو، زمانی‌که برای نخستین‌بار نرم‌افزار را اجرا می‌کند، همانند نسخه‌های پیشین پنجره پیکربندی ویژوال استودیو همانند شکل‌6 ظاهر می‌شود.




شکل 6


در این پنجره گزینه‌های مختلفی وجود دارد. به‌طور معمول، گزینه  General Development Settings یکی از انتخاب‌های اصلی بیشتر طراحان است. اما می‌توانید گزینه‌ای که بیشترین هماهنگی را با فعالیت کاری شما دارد را انتخاب کرده و روی دکمه Start Visual Studio کلیک کنید. در صورتی‌که ویژوال استودیو را از قبل نصب کرده‌اید در صفحه شروع ویندوز عبارت Visual Studio را تایپ کرده و روی آن کلیک کنید. (شکل 7)




شکل 7


زمانی‌که ویژوال استودیو را اجرا می‌کنید، صفحه اصلی همانند شکل 8  خواهد بود.  نخستین نکته در زمان شروع کار با ویژوال استودیو 2012 سیستم‌عاملی است که آن‌را انتخاب کرده‌اید. در صورتی‌که از سیستم‌عامل ویندوز 7 استفاده می‌کنید، توانایی ساخت برنامه‌های سبک ویندوز 8 را نخواهید داشت. در صورت نصب ویژوال استودیو روی ویندوز 7 گزینه‌های Windows Store و Windows Phone که در شکل9 مشخص شده‌اند، در ویندوز 7 نصب نخواهند شد. این گزینه‌ها مخصوص سیستم‌عامل ویندوز 8 هستند.




شکل 8




شکل 9





امضای کاربر :
هـمـه گفـتـند :"او" کـه رفــت ،
زنـدگی کــن !
ولـــی... کـسـی درک نـکـرد
کــه"او" ... خـود زنــدگــی ام بــود..
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 17:06
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
zohreh1371 آفلاین


مدیرکل انجمن
ارسال‌ها : 1194
عضویت: 3 /5 /1392
محل زندگی: خرم آباد
سن: 20
شناسه یاهو: enayat_zohreh
تشکرها : 173
تشکر شده : 33
برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش دوم
انواع برنامه‌های Windows Store

یک برنامه ویندوز استور برنامه‌ای است که توانایی اجرا روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 8 را دارد می‌باشد. برنامه‌های ویندوز استور بر‌خلاف برنامه‌های سنتی دسکتاپ از تمامی موجودیت صفحه نمایش برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کند. برنامه‌های ویندوز استور بر‌اساس سبک‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شوند، اما همه آن‌ها از رابط کاربری و مجموعه‌ای از کنترل‌های جدید پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان مثال، برنامه‌های سبک مترو می‌توانند charm مخصوص به خود را داشته باشند. این charm خارج از محدوده پنجره یک برنامه قرار گرفته و به‌طور پیش فرض نمایش داده نمی‌شود، یعنی به‌اصطلاح auto-hide بوده و با کلیک راست در مکانی از صفحه ظاهر می‌شوند. صرف‌نظر از زبان انتخابی و الگوی انتخاب شده برای پیاده‌سازی آن‌ها و این‌که آیا به‌عنوان یک طراح دسکتاپ یا وب تصمیم به یادگیری برنامه‌نویسی ویندوز استور کرده‌اید، سازمان‌دهی فناوری‌های در ویندوز 8 به‌گونه‌ای که در شکل10  آن‌را نشان داده شده است. هما‌ن‌گونه که در شکل 10 می‌بینید‌، برنامه‌نویسان زبان‌های مختلف مشکلی در ساخت این‌گونه برنامه‌ها بر‌مبنای زبانی که با آن آشنا هستند، نخواهند داشت. 



شکل 10

پیاده‌سازی برنامه‌های ویندوز استور می‌تواند با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی که از سبک ویندوز 8 پشتیبانی می‌کنند، انجام شود. جاوااسکریپت،HTML/ سی‌شارپ، سی‌پلاس پلاس، ویژوال بیسیک نمونه‌ای از این زبان‌ها هستند. زمانی‌که در حال نوشتن برنامه‌های ویندوز استور هستید، این توانایی را دارید که از کتابخانه Windows Runtime استفاده کنید. این API  مختص ویندوز‌8 بوده و توسط زبان‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند استفاده شود. حال که با اصول مقدماتی آشنا شدید، اجازه دهید به الگوهایی که برای ساخت پروژه‌های ویندوز استور 8 در ویژوال استودیو قرار دارند، نگاهی بیاندازیم. این الگوها در دیالوگ New Project در مسیر Installed->Template->Visual C# یا زبان‌های دیگر این مجموعه قرار دارند.

(Blank App(XAML:م Blank App برای ساخت یک الگوی پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب این گزینه به معنای الگویی است ساده که حداقل عناصر لازم را مانند مجموعه تصاویر لوگوی برنامه و Splash Screen و یک سبک استاندارد که شامل یک صفحه خالی برای ساخت یک برنامه سبک ویندوز است، در‌اختیارتان قرار می‌دهد. این گزینه برای زمانی‌که برنامه شما فقط از یک صفحه تشکیل شده است گزینه ایده‌آلی به‌شمار می‌رود. (شکل11)


شکل 11

 (Grid App (XAML: الگوی Grid App هر آن چیزی را که در الگوی Blank App قرار دارد، در خود جای داده است؛ به‌علاوه مجموعه‌ای از اجزای اضافی‌تر که برای پیاده‌سازی یک برنامه سبک MVVM (سرنام ModelView-ViewModel) لازم است. (شکل12)


شکل 12

برنامه‌ای که بر پایه این الگو ساخته می‌شود از سه صفحه تشکیل می‌شود: نمای سطح بالا که همه گروه‌ها به همراه یک خلاصه وضعیت از عناصر قرار گرفته در هر گروه را نشان می‌دهد؛ صفحه جزئیات گروه، اطلاعات اضافی‌تر درباره گروه و فهرستی از عناصر که در آن شامل می‌شود را در بر می‌گیرند و در‌نهایت صفحه جزئیات عنصر که جزئیات مرتبط به هر عنصر مجزای قرار گرفته در یک گروه را نشان می‌دهد. اگر برنامه‌ای را مبتنی‌بر این الگو ایجاد کنید، الگوی ساخته شده از شش گروه تشکیل می‌شود.


شکل 13

کدهای لازم برای حرکت بین این گروه‌ها و عناصر قرار گرفته در آن‌ها توسط ویژوال استودیو به‌طور خودکار در برنامه اضافه شده و فعال هستند، به‌عنوان مثال، اگر روی گزینه Item Tile1 قرار گرفته در شکل 13کلیک کنید، وارد صفحه مربوط به جزئیات عنصر انتخاب شده می‌شوید. (شکل14)


شکل 14

(Split App (XAML: این الگو نیز همانند الگوی Grid App بوده و یک اسکلت از پیش طراحی شده که بر‌مبنای سلسله مراتب داده‌ها است را در‌اختیارتان قرار می‌دهد(شکل15). تفاوتی گه این الگو را از الگوی قبل متمایز می‌کند، نمایی است که Split App در‌اختیارتان قرار می‌دهد.


شکل 15

 Split App فقط از دو نما برای نشان دادن اطلاعات استفاده می‌کند. نمای نخست یک فهرست از گروه‌هایی را نشان می‌دهد که عناصر در آن‌ها سازمان‌دهی شده‌اند.  برخلاف Grip App این نما فقط اطلاعات مرتبط با گروه‌ها را نشان می‌دهد و اطلاعاتی در‌خصوص عناصر را به کاربر نمایش نمی‌دهد. انتخاب‌کردن هر گروه باعث می‌شود، به صفحه عنصر گروه انتخاب شده بروید که شامل فهرستی از عناصر قرار گرفته در یک گروه در طرف چپ صفحه نمایش و نشان دادن جزئیات عنصر انتخاب شده در طرف راست صفحه نمایش ظاهر شود (شکل16).


شکل 16

گزینه‌های دیگر قرار گرفته در این گروه شامل ساخت یک پروژه کلاس کتابخانه(Class Library (windows Store apps مورد استفاده در برنامه‌های ویندوز استور، ساخت یک کنترل پیشرفته با استفاده از گزینه Runtime Component که می‌تواند در برنامه‌های مختلف ویندوز استور صرف‌نظر از زبان برنامه‌نویسی که برای نوشتن آن‌ها کار شده است، استفاده شود و در‌نهایت گزینه unit test library که برای آزمایش پروژه‌های ویندوز استور از آن می‌توان استفاده کرد، هستند. 



ساخت یک برنامه ساده  (Blank App (XAML 

برنامه‌نویسی به سبک ویندوز 8 قاعده خاصی دارد؛ شیوه کار با برنامه‌هایی که به‌طور معمول با استفاده از ویژوال استودیو و زبان‌هایی مانند سی‌شارپ یا سی‌پلاس پلاس آن‌ها را طراحی‌کرده و در‌نهایت با کامپایل برنامه خروجی برنامه را دریافت می‌کردید، تفاوت دارد. پروژه‌های ویندوز 8 در نخستین مرحله به یک مجوز معتبرنیاز دارند که از سایت مایکروسافت دریافت می‌شوند. مجوز دریافتی به مدت یک ماه معتبر خواهد بود و قبل از اتمام این مدت زمان باید دوباره آن‌را تمدید کرد. برای دریافت مجوز نیازمند یک حساب‌کاربری مایکروسافت هستید. بعد از Sign in به حساب‌کاربری این مجوز به شرطی در‌اختیارتان قرار می‌گیرد که سرور مایکروسافت ویندوز شما را به‌صورت غیرقانونی تشخیص ندهد. در صورت معتبر نبودن ویندوز، سرور این موضوع را تشخیص داده و اعتبار‌نامه را در‌اختیارتان قرار نخواهید داد. ما در ادامه نشان خواهیم داد که دریافت یا دریافت نکردن این اعتبارنامه به چه صورتی خواهد بود. 

1- ویژوال استودیو را اجرا کرده و از منوی File گزینه New و سپس Project را انتخاب کرده تا پنجره New Project ظاهر شود. پنجره  New Project دارای یکسری تغییرات است. نخستین تغییر و قابلیت اضافه شده در این پنجره اضافه‌شدن چارچوب جدید دات‌نت 4.5 است. از گزینه‌های جدید این پنجره می‌توان به Windows Store و Windows Phone  اشاره کرد که در زیر مجموعه زبان‌های برنامه‌نویسی این قسمت اضافه شده‌اند. زمانی‌که الگویی را انتخاب می‌کنید، پیش نمایش گزینه انتخاب شده در سمت راست پنجره نمایش داده می‌شود.(شکل17)



شکل 17

2- از زیرمجموعه الگوهای نصب شده، زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ را انتخاب کرده آن‌را باز کنید و گزینه Windows Store را انتخاب کنید. در پانل وسط از میان الگوهای قرار گرفته گزینه (Blank App(XAML  را انتخاب کنید. با این‌کار پیش نمایش الگوی انتخاب شده نشان داده می‌شود. در فیلد Name نام پروژه خود را وارد کرده و کلید Ok را فشار دهید. الگوی Blank یک الگوی ساده بوده و فاقد هرگونه کنترل رابط‌کاربری و داده خواهد بود و باید داده‌ها و کنترل‌ها را به‌طور دستی در برنامه اضافه کرد. 

3-  زمانی ‌که روی دکمه ok کلیک می‌کنید، در پنجره ظاهر شده باید توافق‌نامه ارائه شده توسط مایکروسافت را خوانده و در صورت قبول آن روی دکمه  I Agree کلیک کنید تا یک اعتبارنامه برایتان ثبت شود. برای دریافت این اعتبارنامه نیازمند دسترسی به اینترنت هستید. مراحلی که برای دریافت این اعتبارنامه سپری می‌کنید، فقط یک‌بار اجرا می‌شوند. (شکل18)



شکل 18

با کلیک روی دکمه I Agree پیغام امنیتی زیر ظاهر می‌شود روی دکمه Yes کلیک کنید(شکل19).


شکل 19

در صفحه بعد لازم است تا به حساب‌کاربری مایکروسافت log in کنید. برای این منظور فیلدهای مورد نیاز را پر کرده و روی دکمه Sign in کلیک کنید. در صورت وجود نداشتن حساب‌کاربری یک مرحله اضافی‌تر را پیش رو دارید که با کلیک روی دکمه Sign Up Now طی می‌شود(شکل20).


شکل 20

بعد از ورود به حساب‌کاربری، اکنون زمانی است که اعتبارنامه باید به شما اختصاص داده شود. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که این اعتبارنامه بر‌مبنای بررسی ویندوز 8 در‌اختیار کاربر قرار می‌گیرد در صورتی‌که ارائه این اعتبارنامه بر این مبنا صورت گیرد، در صورت تشخیص سرور مبنی‌بر نامعتبر بودن ویندوز 8 این موضوع با نمایش پیغام شکل21 همراه خواهد بود. کاربری که این پیغام را دریافت کند، توانایی ساخت برنامه‌های ویندوز استور را نخواهد داشت و پروژه او در همین مرحله به پایان خواهد رسید.


شکل 21

در‌صورتی‌که موفق به دریافت این مجوز شده باشید، این اعتبارنامه به مدت یک ماه معتبر بوده و با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌های ویندوز استور را طراحی کنید. شکل 22  نشان می‌دهد که ما این اعتبارنامه را در تاریخ 2013.22.1 دریافت کرده‌‌ایم و تا تاریخ 2013.22.2 معتبر خواهد بود و قبل از اتمام این تاریخ باید آن‌را به‌روز رسانی کرد. در‌صورتی‌که بعد از اتمام مدت اعتبار به کامپایل یک برنامه مترو یا ساخت یک برنامه مترو جدید اقدام کنید، پیغامی نشان داده می‌شود که در خصوص به روزرسانی اعتبارنامه سؤال می‌کند و مراحلی را که در بالا بر شمردیم، تکرار می‌کند. همچنین برای به‌روزرسانی اعتبار‌نامه خود در محیط ویژوال استودیو زمانی‌که یک پروژه ویندوز استور باز شده است، از منوی Project گزینه Store و سپس گزینه Acquire Develop licence را انتخاب کنید. روی دکمه Close کلیک کرده تا پنجره  شکل22 بسته شود.


شکل 22

ویژوال استودیو پروژه شما را بر‌مبنای الگوی انتخاب شده ایجاد کرده و فایل app. xaml. cs را به‌طور خودکار باز می‌کند. همان‌گونه که در شکل 23 مشاهده می‌کنید، نمای ظاهری ویژوال استودیو متأثر از سبک مترو بوده و عناوین قرار گرفته در منوها همگی با حروف بزرگ درج شده‌اند. اما تغییراتی که در ویژوال استودیو اتفاق افتاده به مفاهیم سطحی و ظاهری محدود نشده است. از قابلیت‌های جدیدی که همراه با ویژوال استودیو ارائه شده است، قابلیتی به‌نام شبیه‌ساز Simulator ویندوز 8 است. این شبیه‌ساز امکان آزمایش برنامه‌های نوشته شده برای ویندوز 8 را در یک محیط مجازی فراهم می‌آورد. آیکون مربوط به این گزینه در نوار ابزار برنامه به‌نام  Local Machine قرار دارد. ما با این قابلیت قدرتمند در قسمت دوم مقاله آشنا خواهیم شد. سمت چپ ویژوال استودیو همانند گذشته تب‌های مختلفی مانند  Server Explorer،ToolBox قرار گرفته‌اند. با استفاده از Toolbox توانایی قرار دادن کنترل‌ها روی صفحات را به‌صورت ویژوال در‌اختیار خواهید داشت. سمت راست ویژوال استودیو به‌طور سنتی دیالوگ‌های  Properties/Solution Explorer/Team Explorer/Class View را شامل می‌شود. وظیفه دیالوگ Solution Explorer نمایش عناصر قرار گرفته در یک پروژه است.


شکل 23

همان‌گونه که در شکل 24 و پنجره Solution مشاهده می‌کنید‌، این پروژه انواع مختلفی از عناصر را در خود جای داده است. هر چند تعداد عناصر به‌کار رفته در این پروژه در مقایسه با پروژه‌هایی نظیر  Grid App (XAML) به‌مراتب کمتر است، اما هنوز هم نکات بسیاری دارد. فایل appxmanifest قرار گرفته در پروژه توصیف کننده اجزای قرار گرفته در برنامه مانند نام‌، عنوان صفحه شروع، لیستی از فایل‌های قرار گرفته در برنامه‌، تصاویر و لوگوی برنامه است. اگر روی این فایل کلیک کنید، اطلاعات یاد شده به‌همراه اطلاعات اضافی‌تر در چهار زبانه Application UI/Capabilites/Declarations/Packaging قابل مشاهده هستند.(شکل25) 


شکل 24

اما اصلی‌ترین فایل‌های این برنامه App. xaml و MainPage. xaml هستند. فایل MainPage. xaml شامل یک الگوی خالی از یک صفحه است، که حداقل کدهای XAML برای معرفی یک صفحه را در خود جای داده است و محتوای آن چیزی بیش از یک کنترل Grid قرار گرفته در صفحه نیست. حال می‌خواهیم این صفحه MainPage. xaml که در واقع یک Blank Page است را پاک کرده و یک صفحه Basic Page را جایگزین آن کنیم. با این‌کار حداقل کدهای لازم برای یک صفحه را که توسط ویژوال استودیو به‌طور خودکار در برنامه‌تان قرار می‌گیرند را در‌اختیار خواهید داشت.


شکل 25

جایگزین کردن یک صفحه جدید

1- در Solution Explorer روی فایل MainPage. xaml کلیک راست کرده و آن‌را Delete کنید‌. در پنجره ظاهر شده دکمه ok را برای تأیید کار فشار دهید. 

2- در مرحله بعد باید صفحه جدید را اضافه کنید. به این دلیل یک صفحه جدید را اضافه می‌کنیم که حداقل گزینه‌های مرتبط با صفحه را در‌اختیارمان قرار می‌دهد. روی پروژه کلیک راست کرده گزینه  Add New Item را انتخاب کرده و از دیالوگ ظاهر شده گزینه  Basic Page را انتخاب کنید. سپس نام آن‌را MainPage. xaml وارد کرده و کلید Add را فشار دهید. (شکل26)



شکل 26

 از منویBuild گزینه Build Solution را انتخاب‌ کنید. همان‌گونه که درشکل 27 مشاهده می‌کنید BasicPage. xaml به پروژه اضافه شده است.


شکل 27

از منوی Debug گزینه Start Debugging را انتخاب کرده یا کلید F5 را فشار دهید تا برنامه اجرا شود. اجرای برنامه بعد از چند ثانیه صورت می‌گیرد. صفحه MainPage که آن‌را ساخته‌اید، فقط عبارت  My Application را همانند شکل 28 نشان می‌دهد.


شکل 28

حال به اصلی‌ترین سؤالی که ممکن است، ذهن بعضی از کاربران را به خود مشغول کرده باشد، می‌رسیم: مکان قرار‌گیری دکمه Close در کجای صفحه قرار دارد؟ در جواب باید گفت چنین دکمه‌ای در برنامه‌های محیط مترو ویندوز 8 وجود ندارد. برای برگشت به ویژوال استودیو می‌توانید از ترکیب کلیدهای alt+tab استفاده کنید و در ادامه روی آیکون

 debugging Stop در ویژوال استودیو برای متوقف‌کردن عملیات دیباگ کلیک کنید. برای بستن یک برنامه سبک ویندوز 8 از ترکیب کلیدهای Alt+F4 می‌توان استفاده کرد. زمانی‌که از این ترکیب استفاده می‌کنید، برنامه به مدت 10 ثانیه در وضعیت suspend قرار گرفته و بعد از سپری شدن زمان مربوطه بسته خواهد شد. البته، برنامه‌های مترو نیازی به بسته شدن ندارند. یک برنامه مترو زمانی‌که لازم است، بارگذاری می‌شود و زمانی‌که احتیاج نیست Suspend می‌شود. نمونه بارز این برنامه‌ها کاشی Desktop در صفحه شروع است. این کاشی زمانی بازگذاری می‌شود که وجود آن لازم است. 

تا این مرحله موفق شده‌اید یک برنامه ویندوز استور را با حداقل کار ممکن ایجاد کنید‌. تبریک می‌گوییم!



امضای کاربر :
هـمـه گفـتـند :"او" کـه رفــت ،
زنـدگی کــن !
ولـــی... کـسـی درک نـکـرد
کــه"او" ... خـود زنــدگــی ام بــود..
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 17:09
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
zohreh1371 آفلاین


مدیرکل انجمن
ارسال‌ها : 1194
عضویت: 3 /5 /1392
محل زندگی: خرم آباد
سن: 20
شناسه یاهو: enayat_zohreh
تشکرها : 173
تشکر شده : 33
برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش سوم
در شماره گذشته دیدیم که مایکروسافت با ارائه سیستم‌عامل ویندوز 8، سعی در برقراری یک ارتباط ملموس‌تر با کاربران و توسعه‌دهندگان برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس، قابلیت‌ها و اصطلاح‌های جدیدی را افزود و قابلیت‌های دیگری را ویرایش و تغییر داده است. تغییراتی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برنامه‌های کاربردی این شرکت را متأثر از خود کرده است. نرم‌افزارهایی همانند ویژوال استودیو و بسته نرم‌افزاری آفیس نمونه‌ای از این نرم‌افزارهای کاربردی و سیستم‌عامل ویندوز فون 8 نمونه‌ای دیگر از این دست هستند. همچنین با انواع برنامه‌های سبک مترو آشنا شده و دیدیم که برای ساخت این سبک از برنامه‌ها نیازمند اخذ مجوز از سایت مایکروسافت هستید. مجوزی که لازم است در یک بازه زمانی مشخص به‌روزرسانی شود تا توانایی ساخت انواع مختلف برنامه‌های سبک ویندوز مترو را داشته باشید و در نهایت، نحوه ساخت نمونه‌ای ساده از این سبک برنامه‌ها را بررسی کردیم. در این شماره به بررسی ساختار داخلی و اجزای تشکیل دهنده پروژه ساخته شده پرداخته و خواهیم دید چگونه و چه نوع کنترل‌هایی را در این سبک از برنامه‌ها می‌توان مورد استفاده قرار داد. در بخش انتهای مقاله نیز با ابزار بسیار جالب شبیه‌ساز ویندوز 8 که به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های ویژوال استودیو  آشنا خواهیم شد که در‌اختیار طراحان قرار گرفته است و با استفاده از آن توانایی آزمایش و بررسی پروژه‌های خود را دارند.

 

ساختار پروژه ساخته شده

پروژه‌ای که بر‌مبنای الگوی Blank App آن‌را ایجاد کردید، از یک سری عناصر و فایل‌ها ساخته شده است که حداقل نیازهای یک برنامه ویندوز‌استور را تشکیل می‌دهند. عناصری که آن‌ها را در دیالوگ Solution Explorer مشاهده کردید، در برنامه‌های دیگر ویندوز استور نیز به‌طور یکسان قرار دارند و بسته به‌نوع الگویی که در حال کار روی آن هستید، بر تعداد این عناصر افزوده می‌شود. فایل App.xaml یکی از عناصر اصلی و مشترک در بین برنامه‌های ویندوز استور است که نشان‌دهنده شئ برنامه است. همچنین‌، نخستین شئی است که در زمان اجرای یک برنامه ساخته می‌شود. این فایل دربرگیرنده یک شئ متغیر سراسری به‌نام ResourceDictionary بوده که در بر‌گیرنده سبک‌های مختلفی است که می‌تواند روی کنترل‌ها مورد استفاده قرار گیرد.



App.xaml

به پنجره Solution Explorer رفته و روی فایل App.xaml کلیک کنید، تا باز شود. درخصلت x:class می‌توانید شئ Application را مشاهده کنید. (فهرست1)





فایل App.xaml مسئولیت اداره و بارگذاری منابع را عهده‌دار است. در فهرست1، ResourceDictionary با فایل StandardStyles.xaml که در پوشه Common قرار دارد، مقداردهی شده است. با استفاده از این تعریف سبک‌های کلیدی در سراسر برنامه در همه فایل‌های پروژه در دسترس خواهند بود. فایل StandardStyles.xaml دربرگیرنده تعریف سبک‌های مختلفی است که از آن‌ها می‌توان در برنامه استفاده کرد. اگر فایل StandardStyles.xaml را باز‌کرده و به محتوای آن نگاهی بیاندازید انواع مختلفی از سبک‌ها را درون آن خواهید یافت که برای کنترل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال، فهرست 2 برای ویرایش کنترلTextBlock درون این فایل قرار دارد.



App.xaml.cs

فایل App.xaml.cs یک فایل code-behind برای App.xaml است. ترکیب XAML و code behind یک کلاس کامل را تشکیل می‌دهند.  App.xaml.cs نقطه شروع برنامه‌های ویندوز‌استور به‌شمار می‌رود و مکانی است که شیء برنامه در آن ساخته می‌شود. این فایل را می‌توان نقطه شروع و هم ارز با متدهای Main یا WinMain در‌نظر گرفت. مهم‌ترین رویدادهای برنامه در این فایل قرار می‌گیرند. کلاس App قرار گرفته در این فایل که از Appplication مشتق شده است، سازنده‌ای را در خود جای داده است که متد InitializeComponent را که توسط ویژوال استودیو ساخته شده فراخوانی می‌کند و با استفاده از آن مقداردهی عناصر تعریف شده در فایل xaml را انجام می‌دهد. (فهرست3)


مقداردهی اولیه اشیای کنترل و تعیین وضعیت برنامه (Loaded,Suspend) توسط متدهای این کلاس انجام می‌گیرد. این عملیات توسط متدهای OnLaunched و OnSuspending انجام می‌گیرد. همان‌گونه که از نام‌گذاری این متدها پیدا است، زمانی‌که برنامه اجرا می‌شود، متدOnLaunched فراخوانی می‌شود و برنامه در وضعیت اجرا قرار می‌گیرد. OnSuspending زمانی فراخوانی می‌شود، که برنامه به وضعیت Suspended رفته است. زمانی‌که متد OnLaunched برای نخستین‌بار اجرا می‌شود، یک کنترل Frame ساخته می‌شود که همه صفحات مانند MainPage.xaml درون آن می‌توانند، بارگذاری شوند. همچنین، در این متد بررسی می‌شود که آیا این کنترل قبلاً مقدار‌دهی شده است یا خیر. در صورتی که نتیجه بررسی rootFrame برابر با null باشد، دستورات بعد از بلوک if که شامل ساخت یک شی Frame و تنظیم مکان فریم است‌، اجرا می‌شوند. (فهرست4) ترکیب نحوی این متد در فهرست5 آمده است. متد دیگری که درون این فایل قرار دارد، OnSuspending است، که برای ذخیره‌کردن وضعیت برنامه زمانی که کاربر به برنامه دیگری سوئیچ می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فهرست6 ترکیب نحوی این متد را نشان می‌دهد.


MainPage.xaml

پروژه Blank App فایلی به‌نام MainPage.xaml دارد، که آن‌را به‌طور دستی به پروژه افزودیم. این فایل صفحه شروعی است که در زمان اجرای برنامه نمایش داده می‌شود. رابط کاربری برنامه و کنترل‌های مختلفی که از آن‌ها استفاده خواهید کرد، در این فایل قرار خواهند گرفت‌. کلاس MainPage قرار گرفته درون این فایل از LayoutAwarePag ارث‌بری می‌کند. کلاس LayoutAwarePage کلاس صفحه را بسط داده و متدهایی را برای حرکت رفت و برگشت‌، مدیریت وضعیت و مدیریت‌نما در‌اختیارتان قرار می‌دهد. الگوی  Basic Page شامل یک محتوای ساده بوده اما حداقل امکانات همانند یک دکمه برگشت و عنوان صفحه را به‌طور پیش فرض تنظیم کرده در‌اختیارتان قرار می‌دهد. فهرست7 محتوای این فایل را نشان می‌دهد.



MainPage.xaml.cs

فایل MainPage.xaml.cs مکمل MainPage.xaml است. در این فایل دستگیرهای (handler) مربوط به کنترل‌های قرار گرفته در صفحه و متدهایی که نیاز دارید، قرار خواهند گرفت. کلاس MainPage از دو متد به همراه یک سازنده که وظیفه بارگذاری و ذخیره کردن وضعیت صفحه را بر عهده دارند، تشکیل شده است(فهرست8).



اضافه‌کردن کمی محتوا به برنامه

اضافه‌کردن کنترل‌ها به صفحه به دو روش امکان‌پذیر است. در روش نخست با کشیدن و رها‌کردن کنترل‌های قرار گرفته در جعبه ابزار روی صفحه می‌توانید از کنترل‌های مورد نیاز خود استفاده کنید. در روش دوم نیز استفاده از ویرایشگر XAML است که اضافه کردن کنترل‌ها به شیوه دستی را امکان‌پذیر می‌سازد. طبیعی است که روش اول سرعت عمل بیشتری را در‌اختیارتان قرار می‌دهد و روش دوم امکان تنظیم خصلت‌ها را با سرعت بیشتری به‌صورت کدنویسی فراهم می‌آورد. اما اگر جعبه ابزار(ToolBox) را باز کرده و به کنتر‌ل‌های قرار گرفته در آن نگاهی بیاندازید طیف گسترده‌ای از کنترل‌ها را خواهید دید که بعضی از آن‌ها گاهی جدید هستند.



شکل 1

شکل1 کنترل‌هایی را که در جعبه ابزار ویژوال استودیو قرار دارند و از مي‌توان آن‌ها در برنامه‌های XAML  استفاده کرد، نشان می‌دهد. همان‌گونه که در شکل 1 مشاهده می‌کنید‌، تنوع این کنترل‌ها گسترده است و برای وظایف مشخصی در‌نظر گرفته ‌شده‌اند. بعضی از کنترل‌های قرار گرفته در جعبه ابزار، جدید هستند. کنترل FlipView نمونه‌ای از این موارد است، که در هر لحظه فقط یک عنصر را نشان می‌دهد. در پنجره Solution Explorer روی فایل MainPage.xaml دوبار کلیک کنید تا باز شود. وضعیت نمای صفحه را در حالت Design، مانند شکل 2، قرار دهید.


شکل 2

تغییر عنوان صفحه 

عنوانی که در بالای صفحه با عبارت My Application مشخص شده است، را به دو روش می‌توان تغییر داد. در روش اول روی متن مورد نظر کلیک کرده و عبارت موردنظر خود را جایگزین آن کنید. اما روش دقیق‌تر با استفاده از پنجره Properties و تنظیم مقدار قرار گرفته در فیلد Text است(شکل3).



شکل 3

زمانی‌که عنوان صفحه تغییر می‌یابد، عمل به‌روزرسانی AppName در فایل MainPage.xaml به‌طور خودکار توسط ویژوال استودیو انجام می‌گیرد.



My Metro Application




اضافه‌کردن کنترل‌ها با استفاده از جعبه ابزار Toolbax

از جعبه ابزار (ToolBox) قرار گرفته در سمت چپ ویژوال استودیو، کنترل TextBlock را انتخاب کرده و روی صفحه قرار دهید. همان‌گونه که در شکل4 مشاهده می‌کنید، زمانی‌که کنترلی روی صفحه قرار می‌گیرد، یک‌سری نقاط کنترلی برای تغییر اندازه کنترل پیرامون کنترل به شکل یک مستطیل قرار می‌گیرند. با استفاده از این نقاط می‌توان مکان و اندازه کنترل موردنظر را به‌صورت بصری روی صفحه تغییر داد. زمانی‌که کنترل‌ها روی یک صفحه قرار می‌گیرند، همانند کنترل TextBlock نمای ظاهری جالبی ندارند و باید بعضی از خصلت‌های آن‌ها تنظیم شوند.



شکل 4

برای دسترسی به تنظیمات و پارامترهایی که برای هر کنترل و همچنین برای صفحه قابل تنظیم است، از دیالوگ Properties استفاده می‌کنیم. دیالوگ Properties از پرکاربردترین پنجره‌هایی است که در مدت زمان طراحی برنامه‌ها از آن استفاده خواهید کرد. با استفاده از این پنجره، به انواع مختلفی از تنظیمات دسترسی خواهید داشت. این تنظیمات می‌توانند روی شکل ظاهری یک کنترل اعمال شوند، مانند تغییر رنگ و الگوی مورد استفاده در پس‌زمینه یک کنترل یا می‌توانند تنظیمات مربوط به جنبه‌های تخصصی‌تر یک کنترل را شامل شوند. کنترل TextBlock را انتخاب کرده و به دیالوگ Properties بروید. خاصیت‌های مختلفی برای TextBlock قابل تنظیم است. گروه Common را باز کرده و در فیلد Text عبارت  Adding TextBlock from the toolbox را وارد ‌کنید. با فشار کلید Enter متن وارد شده به این کنترل اختصاص می‌یابد(شکل5).


شکل 5

اگر به دیالوگ Properties با دقت نگاه کرده باشید، در کنار هر خاصیت یک سمبل مربع کوچک قرار دارد، با کلیک روی هر کدام از این سمبل‌های کوچک منویی ظاهر می‌شود که به منوی خاصیت‌ها معروف است. با استفاده از این منو به سهولت تمامی مقادیر پیش فرض و خاصیت‌های مرتبط با فیلد انتخاب شده در دسترس خواهند بود. شکل6 نمونه‌ای از این موارد است.


شکل 6

اضافه‌کردن کنترل‌ها به روش دستی

در قسمت قبل مشاهده کردید، اضافه‌کردن کنترل‌ها از جعبه ابزار روی صفحه به‌راحتی انجام می‌شود. اما کنترل‌ها را به روش دیگری نیز می‌توان روی صفحه قرار داد. برای اضافه‌کردن کنترل‌ها به شیوه دستی ابتدا به حالت View سوئیچ کنید. برای این منظور روی دکمه View در پائین پنجره ویژوال استودیو کلیک‌کنید. حال در محتوای قرار گرفته در فایل MainPage.xaml ریشه Grid را پیدا کرده و قبل از تگ  دستورات زیر را درون این فایل وارد کنید. در مثال نمایش داده شده در فهرست 9 ما یک کنترل StackPanel را همراه با یک TextBlock که برای نمایش اطلاعات استفاده می‌شود، به‌همراه یک TextBox برای دریافت ورودی و یک دکمه Button برای نشان دادن عبارت وارد شده در کادر متن به صفحه اضافه کردیم. تنها نکته‌ای که در فهرست9 باید به آن توجه ‌کنید، اضافه‌کردن خصلت Name به بعضی از کنترل‌های تعریف شده است. با استفاده از این خصلت که به معنای یک شناسه برای هر کنترل است، در زمان کدنویسی به محتوای کنترل موردنظر دسترسی  خواهید داشت. حال برنامه را اجرا کنید. شکل7 خروجی این برنامه را نشان می‌دهد.



شکل 7




امضای کاربر :
هـمـه گفـتـند :"او" کـه رفــت ،
زنـدگی کــن !
ولـــی... کـسـی درک نـکـرد
کــه"او" ... خـود زنــدگــی ام بــود..
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 17:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
zohreh1371 آفلاین


مدیرکل انجمن
ارسال‌ها : 1194
عضویت: 3 /5 /1392
محل زندگی: خرم آباد
سن: 20
شناسه یاهو: enayat_zohreh
تشکرها : 173
تشکر شده : 33
برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش پاياني
اضافه‌کردن دستگیره رویدادها

عناصر XAML این توانایی را دارند تا زمانی‌که عملی روی آن‌ها انجام گرفت، آن‌ را دریافت کرده و به آن عکس‌العمل نشان دهند. برای این منظور از تکنیکی به‌نام رویدادها استفاده می‌شود. به‌طور مثال، زمانی‌که کاربر روی دکمه Click me کلیک می‌کند، رویدادی اجرا می‌شود که به شما  اجازه می‌دهد، تا به آن واکنش نشان دهید. این‌کار با ساخت رویداد مربوط به دکمه و نوشتن دستورات در دستگیره (handler) رویداد امکان‌پذیر است. 

رویدادها در کنار پیام‌ها یکی از اجزاء اصلی ساختمان ویندوز را از بدو ساخت این سیستم‌عامل تا به امروز تشکیل می‌دهند. ویندوز با استفاده از رویدادهای مختلف با برنامه‌های کاربردی و کاربر ارتباط برقرار کرده و کاربر را از عملی که انجام داده مطلع می‌سازد. زمانی‌که واکنش به رویدادی لازم است، کافی است دستگیره مربوط به آن رویداد را در برنامه کاربردی وارد کنید. در این مثال، ما رویداد Click را برای دکمه Click me در برنامه وارد می‌کنیم. برای دسترسی به رویدادها و اضافه‌کردن رویداد موردنظر به یک کنترل ابتدا به حالت Design باید سوئیچ کنید. فایل MainPage.xaml را در حالت Design باز کرده دکمه قرار گرفته روی صفحه (Click me) را انتخاب کنید. در پنجره Property روی دکمه رویداد  که در بالای پنجره سمت راست قرار دارد کلیک کنید. رویداد Click را در ابتدای لیست پیدا‌ کرده و نام متد سازنده رویداد ButtonClick را در کادر Click وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید(شکل8).



شکل 8

زمانی‌که کلید Enter را فشار دهید، متد مرتبط با رویداد click ساخته شده و به‌طور خودکار وارد محیط کدنویسی می‌شوید. به موازات این رویداد، اعلان قرار گرفته در فایل XAML نیز به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود.







کد زیر را درون رویداد ساخته شده بنویسید. کاری که این دستور انجام می‌دهد، دریافت ورودی TextBox و قرار دادن آن در کنترل TextBlock است.




private void ButtonClick(object sender, RoutedEventArgs e)

       {

            Output.Text = Input.Text;

        }




یک بار دیگر برنامه را اجرا کرده متنی را در TextBox وارد کرده و کلید Click me را فشار دهید. متن وارد شده در کنترل TextBlock نشان داده می‌شود (شکل9).



شکل 9

سبک‌بندی صفحه شروع

ساده‌ترین راه برای سفارشی‌کردن و تغییر ظاهر یک برنامه، استفاده از تم‌ها است. قطعه کد فهرست10 تگ Application را به‌صورت سفارشی نشان می‌دهد.



سبک‌های استاندارد

اگر به‌خاطر داشته باشید، در ابتدای این بخش به فایل  StandardStyles.xaml  اشاره کردیم که انواع مختلفی از سبک‌ها را در خود جای داده و در فایل App.xaml تعریف شده است. حال می‌خواهیم با استفاده از سبک‌های استاندارد درون این فایل نمای متفاوتی را به عناصر قرار گرفته در صفحه اختصاص بدهیم(فهرست11). فایل MainPage.xaml را باز ‌کرده در حالت Design کنترل TextBlock را که عبارت What’s your option about this article در آن قرار دارد، انتخاب کنید. در پنجره Property روی دکمه Properties که با نماد  مشخص شده است،  کلیک کنید. به گروه Miscellaneous رفته روی سمبل مربع کنار خاصیت Style کلیک کنید تا منوی سبک‌ها ظاهر شود. در منوی ظاهر شده گزینه Local Resource و سپس BasicTextStyle را برگزینید (شکل10).



شکل 10

BasicTextStyle گزینه‌ای تعریف شده در StandardStyles.xaml ResourceDictionary است. اگر فایل StandardStyles.xaml را باز کنید، سبکی را که در این قسمت از آن استفاده کردید، در آن فایل مشاهده خواهید کرد. زمانی‌که این تغییر اعمال شد، شکل ظاهری خاصیت Style در پنجره Properties به‌صورتی که در شکل11 می‌بینید، متمایز از گذشته می‌شود. 


شکل 11

به موازات این تغییر، قطعه کد زیر در XAML به‌روزرسانی شده و خصلت جدیدی به‌نام Style به آن افزوده می‌شود.

 




.اضافه‌کردن App bar

برنامه‌های سنتی ویندوز قابلیت راست کلیک را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند، که در اصطلاح برنامه‌نویسی آن‌را Context menu می‌نامند. در برنامه‌های ویندوز استور این قابلیت جای خود را به چارم‌ها داده است. زمانی‌که کاربر کلیک راست ماوس را در یک برنامه ویندوز استور انجام می‌دهد، نواری ظاهر می‌شود، که به‌طور معمول، به‌صورت افقی در بالا یا پایین صفحه ظاهر شده و شامل یک‌سری فرامین اصلی است. این نوار به‌نام کنترل App Bar شناخته می‌شود. برای پیاده‌سازی این قابلیت در یک برنامه می‌توان کنترل فوق را از جعبه ابزار انتخاب‌کرده و در مکان مناسبی از صفحه قرار داد.

 این کنترل را همچنین، به‌طور دستی با استفاده از ویرایشگر XAML می‌توان در یک صفحه وارد کرد. بعد از قرار‌دادن این کنترل روی صفحه می‌توانید کنترل‌های موردنیاز خود را روی آن قرار دهید، تا در زمان نمایش  app bar همراه با آن نشان داده شوند. قطعه کد زیر نحوه پیاده‌سازی این کنترل همراه با یک Button و یک TextBlock قرار گرفته درون آن روی صفحه نشان می‌دهد. دستورات زیر را همانند گذشته در فایل MainPage.xaml قبل از تگ تایپ کنید (فهرست13). حال برنامه را یک بار دیگر اجرا کنید. اگر در مکانی از صفحه کلیک راست کنید، نوار App Bar که آن‌را ساخته‌اید را به‌همراه کنترل‌های قرار گرفته درون آن روی صفحه نشان داده می‌شوند. شکل 12 این کنترل فهرست13 را نشان می‌دهد.



شکل 12



شبیه‌ساز (Simulator)چیست؟

یکی از امکانات جالب ویژوال استودیو 2012 قابلیت آزمایش برنامه‌های ویندوز 8 به روش‌های مختلف است. نسخه جدید ویژوال استودیو این توانایی را در‌اختیار طراحان قرار می‌دهد، تا برنامه نوشته شده برای ویندوز 8 را در یک شبیه‌ساز اجرا کنید. به‌طور پیش‌فرض اجرای برنامه‌ها روی ماشین محلی(Local Machine) انجام می‌پذیرد. برای اجرای برنامه در شبیه‌ساز در نوار ابزار گزینه‌ای به‌نام Local Machine وجود دارد، با کلیک روی آن منویی مانند شکل 13 ظاهر می‌شود، در این منو گزینه‌های مختلفی برای دیباگ‌کردن وجود دارد. گزینه پیش فرض این منو Local Machine است. گزینه Simulator را از منوی ظاهر شده انتخاب کرده و روی دکمه Run (همان دکمه‌ای که روی آن قرار دارید)  کلیک کنید.



شکل 13

بعد از سپری شدن مدت زمانی، برنامه ساخته شده در شبیه‌ساز ویندوز مانند شکل14 اجرا خواهد شد.  شکل 14 نمای شبیه‌ساز اجرا شده را نشان می‌دهد. این شبیه‌ساز اجازه می‌دهد تا با استفاده از آن برنامه‌های نصب شده در خود ویندوز8 و برنامه کاربردی‌تان را اجرا کنید. در پایین این شبیه‌ساز دکمه ویندوز قرار دارد. زمانی‌که در برنامه کاربردی هستید، با کلیک روی این دکمه به صفحه شروع در شبیه‌ساز خواهید آمد. اما اصلی‌ترین قسمت این پنجره نوارابزاری است که در سمت راست این شبیه‌ساز قرار دارد و به شما در انجام وظایفتان کمک خواهد کرد.


شکل 14

 دکمه‌های قرار گرفته در این قسمت در آزمایش برنامه‌ها کمک شایانی می‌کند. تنظیم تفکیک‌پذیری، تهیه یک screenshot از پروژه چرخش شبیه‌ساز‌ و شبیه‌سازی حالت لمسی نمونه‌هایی از قابلیت‌های این شبیه‌ساز هستند. به‌طور مثال، با استفاده از دکمه‌های Rotate توانایی چرخاندن برنامه در جهات مختلف را خواهید داشت. شکل15 شبیه‌ساز و برنامه‌کاربردی را در یک زاویه متفاوت نشان می‌دهد.


شکل 15

شبیه‌ساز به‌طور کلی، یک Terminal Services session قرار گرفته در ماشین محلی است. اگر Task Manager را اجرا کرده و روی تب User کلیک کنید، session دومی اضافه شده است(شکل16).


شکل 16

حال به ویژوال استودیو برگشته و روی آیکون stop debugging کلیک کنید تا از حالت debug خارج شود. اگر به استفاده از شبیه‌ساز نیازی ندارید، در قسمت Local Machine debugger در ویژوال استودیو گزینه Local Machine را از لیست کشویی همانند قبل انتخاب کنید. دقت کنید، این کار اجرای شبیه‌ساز را خاتمه نداده و همچنان در حال اجرا است. برای بستن شبیه‌ساز در نوارابزار دسکتاپ روی آن کلیک راست کرده و گزینه exit را انتخاب کنید. به‌طور کلی استفاده از شبیه‌سازها امکانی مضاعف را در‌اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند، تا با استفاده از آن‌ها بدون نیاز به یک محیط واقعی برنامه‌های خود را آزمایش کنند. به‌طور مثال، ویندوز فون 8 نیز دارای یک Simulator قوی است که به شما در امر ساخت برنامه‌های ویندوز فون کمک می‌کند. بدون آن‌که نیازی به یک گوشی واقعی داشته باشید. البته، شبیه‌ساز ویندوز‌فون 8 روی همه معماری‌های پردازنده قابل اجرا نبوده و پردازشگر باید دارای مشخصات خاصی باشد.



جمع‌بندی

در این مقاله سعی‌شد، به‌طور اجمالی نحوه ساخت برنامه‌های ویندوز استور را بر پایه یک الگوی ساده به شما نشان دهیم. همان‌گونه که از محتوای این مقاله دریافتید، ساخت برنامه‌های محیط مدرن (یا مترو) نیازمند زمان و بررسی قابلیت‌هایی است که در این سبک از برنامه‌ها اضافه شده است. ما در این مقاله نحوه ساخت یک برنامه ویندوز استور را به‌همراه نحوه قرار‌دادن کنترل‌ها به‌صورت ویژوال با استفاده از جعبه ابزار و پیاده‌سازی آن‌ها به روش کدنویسی به شما نشان دادیم. پیاده‌سازی کنترل‌های دیگر نیز به همین روش در بعضی موارد با کمی کار اضافی‌تر امکان‌پذیر است. همچنین، فایل‌هایی را که ساختار این‌گونه پروژه‌ها را تشکیل می‌دهند، بررسی کردیم. حال می‌دانید که نقطه شروع برنامه‌های ویندوز استور از کجا است و چگونه می‌توانید عناصر قرار گرفته روی صفحات را سبک‌بندی کنید. مثالی که ما در این مقاله بر مبنای آن کار کردیم، یک الگوی ساده ویندوز استور را شامل می‌شد، اما الگوهای دیگر مانند Grid App به مراتب از اجزای بیشتری تشکیل می‌شوند که برای ساخت برنامه‌های حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود.






حميدرضا تائبي 


امضای کاربر :
هـمـه گفـتـند :"او" کـه رفــت ،
زنـدگی کــن !
ولـــی... کـسـی درک نـکـرد
کــه"او" ... خـود زنــدگــی ام بــود..
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 17:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group